Vanaf aankomend seizoen heeft v.v. Naaldwijk twee vertrouwenscontactpersonen (VCP): Deborah Kuyvenhoven en Jethro Schmidt. Zij zijn een aanspreekpunt als je te maken krijgt met grensoverschrijdend gedrag en je het gevoel hebt dat je niet bij bijvoorbeeld teamgenoten, ouders, trainers of leiders terecht kunt.
“Grensoverschrijdend gedrag is een heel breed begrip”, zegt Leo Gorissen. Hij is voorzitter van de commissie Waarden en Normen, waar de VCP’s onder vallen. “Het kan gaan over geweld, agressie, pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie, racisme en machtsmisbruik. Maar ook over matchfixing en integriteit bijvoorbeeld. Het is belangrijk dat je jouw verhaal kwijt kunt als dit nodig is. v.v. Naaldwijk is een vereniging met meer dan 700 leden. We vinden het belangrijk dat we een veilig sportklimaat bieden voor al onze leden.”
Lid zijn van een club als v.v. Naaldwijk betekent dat je met gedragsregels van de club te maken hebt. Maar ook bij een familieclub kan het gebeuren dat je te maken krijgt met zaken die niet op of rond een voetbalveld thuishoren. Als je daar graag een vertrouwelijk gesprek over wilt voeren, kan dat: met Deborah of Jethro.
Wie is wie?
Deborah is in het dagelijks leven communicatie-adviseur bij een Rotterdams ziekenhuis. Die baan combineert zij met de rol van vertrouwenspersoon in het ziekenhuis. “Soms lucht een gesprek met een onafhankelijk iemand al erg op. Gewoon even je verhaal kwijt kunnen. Iemand die naar je luistert en met je meedenkt.”
Jethro is min of meer ‘ervaringsdeskundige’, als docent geschiedenis bij het ISW. “Nee, ik heb geen ervaring als vertrouwenspersoon. Maar als docent ben je automatisch ook coach en mentor en hoor je ook allerlei dingen. En ik kan goed luisteren, dat is belangrijk.”
Wat doet een vertrouwenscontactpersoon?
De VCP is binnen de vereniging een aanspreekpunt voor iedereen met vragen, zorgen of klachten die over grensoverschrijdend gedrag gaan. Dit kan gaan over het welzijn van spelers, ouders of andere vrijwilligers of de manier van omgang met elkaar. Iedereen binnen de vereniging kan contact opnemen met de VCP: sporters, ouders, trainers, supporters, bestuurders, vrijwilligers, etc.
Dit is nogal een brede omschrijving, maar je kan voor veel situaties (klein en groot) bij de VCP terecht, denk bijvoorbeeld aan:
De VCP is dus hét aanspreekpunt binnen de vereniging, maar geen hulpverlener! Wat doet een VCP dan wel? Een VCP biedt een luisterend oor en is een ‘zorgzame wegwijzer’. Als het nodig en gewenst is, kan de VCP iemand verwijzen naar hulpverlening of samen bepalen wat de vervolgstappen worden. Een VCP is onpartijdig en stimuleert het bestuur en in sommige gevallen de melder om een incident zelf op te lossen. Ook denkt de VCP actief mee met het bestuur om ongewenste omgangsvormen te voorkomen.
Hoe kan ik in contact komen met één van de VCP’s van v.v. Naaldwijk?
Als je in contact wilt komen met één van de vertrouwenscontactpersonen kun je een mail sturen naar Jethro (jethro@vvnaaldwijk.nl ) of Deborah (deborah@vvnaaldwijk.nl ). Vermeld in deze mail dat je graag in contact wilt komen en hoe en wanneer je het beste te bereiken bent. De vertrouwenspersoon neemt dan contact met je op om een afspraak te maken.
Tijdens het gesprek kun je je verhaal kwijt, denkt de vertrouwenscontactpersoon mee over hoe de melder een situatie kan oplossen. Of de VCP verwijst de melder door naar een hulpverlener.
Belangrijk is dat de melding bij een VCP vertrouwelijk is. Als de melder daar toestemming voor geeft, kan de situatie worden voorgelegd bij het bestuur. De gesprekken met de vertrouwenscontactpersoon zijn vertrouwelijk, maar de VCP heeft geen geheimhoudingsplicht. In het geval van strafbare feiten, zal de VCP actie ondernemen.
Voorzitter Aris van Daalen is positief over de komst van de twee vertrouwenscontactpersonen. “We willen de organisatie van de vereniging goed inrichten, ook op dit gebied. Daarom zijn we blij dat we twee mensen bereid hebben gevonden vertrouwenscontactpersoon te worden.